STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
w Miejskiej i Powiatowej Bibliotece Publicznej im. Stefana Żeromskiego w Kutnie
Biblioteka wprowadza niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich w celu zapewnienia dzieciom i młodzieży korzystającym oraz chcącym skorzystać z zasobów Biblioteki bezpiecznego środowiska, zorganizowanego z poszanowaniem ich praw i godności. Biblioteka zapewnia, że jej działalność jest zorganizowana tak, aby zapewnić dzieciom i młodzieży wolny dostęp do oferty edukacyjnej i kulturalnej w sposób dla nich bezpieczny i komfortowy, wolny od zagrożeń i zachowań nieodpowiednich, w szczególności wolny od jakichkolwiek form przemocy i dyskryminacji.
Rozdział I.
Postanowienia ogólne
§ 1. Słownik pojęć
Ilekroć w niniejszym dokumencie mowa o:
1) Bibliotece – należy przez to rozumieć Miejską i Powiatową Bibliotekę Publiczną im. Stefana Żeromskiego w Kutnie;
2) Dyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora Miejskiej i Powiatowej Biblioteki Publicznej im. Stefana Żeromskiego w Kutnie;
3) Małoletnim – należy przez to rozumieć każdą osobę do ukończenia 18 roku życia;
4) Pracowniku – należy przez to rozumieć każdą osobę bez względu na płeć, zatrudnioną lub współpracującą z Biblioteką, bez względu na formę, w tym w szczególności pracownika, praktykanta, wolontariusza, stażystę itp., który z racji pełnionej funkcji lub wykonywanych zadań ma lub może mieć kontakt z małoletnimi;
5) Usługobiorcy – należy przez to rozumieć osoby świadczące czynności na podstawie umów cywilnoprawnych i porozumień na rzecz Biblioteki, w trakcie których mają lub mogą mieć kontakt z małoletnimi.;
6) Rodzicu – należy przez to rozumieć przedstawiciela ustawowego małoletniego pozostającego pod ich władzą rodzicielską; jeżeli dziecko pozostaje pod władzą rodzicielską obojga rodziców, każde z nich może działać samodzielnie jako przedstawiciel ustawowy dziecka;
7) Opiekunie – należy przez to rozumieć opiekuna prawnego małoletniego, tj. osobę, która jest przedstawicielem ustawowym małoletniego, może dokonywać czynności prawnych w imieniu małoletniego i ma za zadanie chronić jego interesy prawne, osobiste i finansowe;
8) Krzywdzeniu małoletniego – należy przez to rozumieć wszelkie formy przemocy fizycznej i psychicznej, zaniedbania oraz wykorzystywania seksualnego dziecka, popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę małoletniego przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika Biblioteki lub zagrożenie dobra małoletniego;
9) Standardach – należy przez to rozumieć niniejszy dokument wraz z załącznikami, wprowadzony na podstawie zarządzenia Dyrektora Biblioteki;
10) Koordynatorze – należy przez to rozumieć Kierownika Działu Administracyjno - Gospodarczego, odpowiedzialnego za wdrożenie i przestrzeganie Standardów w Bibliotece.
§ 2 Stosowanie standardów
- Pracownicy/usługobiorcy realizują zasady ochrony małoletnich w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych organizacji oraz swoich kompetencji.
- Zasady bezpiecznych relacji pracowników i usługobiorców z małoletnimi, określone przez Standardy, obowiązują wszystkich pracowników, usługobiorców a także każdą dorosłą osobę mającą kontakt z małoletnimi korzystającymi z usług Biblioteki lub znajdującymi się pod opieką pracowników/usługobiorców Biblioteki, jeśli kontakt ten odbywa się za zgodą Biblioteki i/lub na jej terenie.
- Znajomość i zaakceptowanie Standardów są potwierdzone przez pracowników podpisaniem oświadczenia, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do Standardów. Znajomość i zaakceptowanie Standardów są potwierdzone przez usługobiorców podpisaniem oświadczenia zawartego w treści umowy łączącej go z Biblioteką.
- Przed nawiązaniem z pracownikiem stosunku pracy lub przed zawarciem umowy z usługobiorcą przeprowadza się jego weryfikację zgodnie z postanowieniami art. 21 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.
- Konieczność weryfikacji usługobiorcy zgłasza pracownik odpowiedzialny za realizację umowy lub zajęć z małoletnimi.
- Weryfikacji dokonuje Dyrektor lub inna upoważniona przez niego osoba.
- W stosunku do osoby figurującej w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym – Rejestr z dostępem ograniczonym oraz Rejestr osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze, Dyrektor podejmuje niezwłocznie odpowiednie czynności mające na celu zapewnienie odpowiedniej ochrony małoletnim, w szczególności podejmuje decyzję o nie zawarciu z daną osobą umowy, a w przypadku pracownika etatowego o odsunięciu osoby figurującej w Rejestrze od czynności, projektów, działań związanych z pracą z małoletnim w związku z działalnością Biblioteki.
- W sytuacji gdy osoby dopuszczone do działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem małoletnich lub z opieką nad nimi nie są pracownikami ani usługobiorcami Biblioteki, ale wykonują tę działalność w imieniu i na rzecz podmiotu trzeciego, podmiot ten jest zobowiązany przedłożyć Bibliotece oświadczenie, że w stosunku do tych osób wykonał obowiązki wynikające z art. 21 ustawy z dnia 13 maja 2016r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.
Rozdział II.
Zasady bezpiecznych relacji pracowników Biblioteki z małoletnimi
§ 3 Zasady relacji między pracownikiem/usługobiorcą a małoletnim
- Pracownicy/usługobiorcy w relacjach z małoletnimi kierują się ich dobrem i działają w ich najlepszym interesie, z poszanowaniem ich godności i potrzeb.
- Pracownicy/usługobiorcy traktują małoletnich z szacunkiem i cierpliwością.
- Niedopuszczalne jest stosowanie wobec małoletnich jakichkolwiek form przemocy.
- Pracownicy/usługobiorcy zobowiązani są do utrzymywania profesjonalnych relacji
z małoletnimi przy zastosowaniu działań i komunikatów adekwatnych do sytuacji, wieku małoletniego i jego stopnia rozwoju. - Małoletni ma prawo do uzyskania informacji o osobie, której może zgłosić niewłaściwe zachowanie oraz ma prawo oczekiwać odpowiedniej reakcji na zgłoszenie.
- Pracownicy/usługobiorcy informują małoletnich o formach zgłaszania sytuacji,
w których czują się niekomfortowo. - Pracownicy/usługobiorcy są zobowiązani do wysłuchania małoletniego lub wskazania osoby, z którą mogą porozmawiać celem uzyskania pomocy lub podjęcia reakcji na niewłaściwe zachowanie. Adres e-mail ochronamaloletnich@bibliokutno.pl
§ 4 Zasady komunikacji między pracownikiem/usługobiorcą a małoletnim
- Komunikacja między pracownikami/usługobiorcami a małoletnim powinna być prowadzona z zachowaniem szacunku, cierpliwości, uważności i zrozumienia.
- Odpowiedzi i informacje udzielane małoletnim powinny być udzielane w sposób adekwatny do ich wieku i sytuacji.
- Komunikacja z małoletnim powinna się odbywać w sposób, który nie będzie go zawstydzać, lekceważyć ani obrażać.
- Pracownicy/usługobiorcy nie mogą krzyczeć na małoletniego, z wyjątkiem szczególnych przypadków wynikających z bezpieczeństwa małoletniego.
- Pracownicy/usługobiorcy są zobowiązani do każdorazowego poinformowania małoletniego o decyzjach podejmowanych w stosunku do niego oraz wyjaśnienia mu ich podstaw. Podejmowanie decyzji dotyczących małoletniego powinno następować
z poszanowaniem jego godności i w miarę możliwości uwzględniać jego oczekiwania.
§ 5 Prawo do prywatności małoletniego
- Małoletni ma prawo do poszanowania prywatności. Pracownicy/usługobiorcy podejmują działania z uwzględnieniem tej zasady.
- Pracownicy/usługobiorcy nie mogą ujawniać informacji wrażliwych dotyczących małoletniego osobom nieuprawnionym. Informacje wrażliwe obejmują wizerunek małoletniego, informacje o jego sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.
- Pracownicy/usługobiorcy nie mogą utrwalać wizerunku małoletnich (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych. Dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunków małoletnich.
- Utrwalanie wizerunku małoletnich jest możliwe wyłącznie na potrzeby Biblioteki oraz za zgodą rodzica lub opiekuna, która jest udzielana w formie pisemnej. Pracownicy/usługobiorcy są zobowiązani każdorazowo przy uzyskiwaniu zgody do poinformowania rodzica lub opiekuna oraz małoletniego o celu utrwalenia wizerunku.
§ 6 Zakaz stosowania wobec małoletniego zachowań niedozwolonych
- W obecności małoletnich zabronione są jakiekolwiek niestosowne zachowania,
w szczególności używanie wulgarnych słów, gestów lub żartów, obraźliwe uwagi pod adresem małoletniego lub innych osób, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności lub atrakcyjności seksualnej, nadużywanie w stosunku do małoletniego władzy, używanie w stosunku do małoletniego jakiejkolwiek formy przemocy. - Zabronione jest krzywdzenie małoletnich w jakiejkolwiek formie.
- Pracownikom/usługobiorcom nie wolno nawiązywać z małoletnim jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych, ani składać mu propozycji o nieodpowiednim charakterze. Obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie małoletnim treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę.
- Pracownikom/usługobiorcom nie wolno proponować małoletnim alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używać ich w obecności małoletnich.
- Pracownikom/usługobiorcom nie wolno wchodzić w relacje jakiejkolwiek zależności wobec małoletniego lub rodziców/opiekunów małoletniego, które mogłyby prowadzić do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści majątkowych i innych.
§ 7 Zasada równego traktowania
- Pracownicy/usługobiorcy są zobowiązani do równego traktowania małoletnich ze względu na ich płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd.
- Pracownicy/usługobiorcy są zobowiązani do unikania faworyzowania małoletnich bez względu na przyczynę.
§ 8 Zasady utrzymywania kontaktu fizycznego z małoletnim
- Dopuszczalny jest fizyczny kontakt pracowników/usługobiorców z małoletnim, który jest stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu, tj.:
1) jest odpowiedzią na potrzeby małoletniego w danym momencie;
2) uwzględnia wiek małoletniego, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny.
- Pracownicy/usługobiorcy dokonując oceny stosowności kontaktu fizycznego z małoletnim kierują się zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnotowując reakcję małoletniego, pytając go o zgodę na kontakt fizyczny.
- Pracownikom/usługobiorcom nie wolno bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności fizycznej małoletniego. Pracownicy/usługobiorcy nie mogą dotykać małoletniego w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
- Pracownicy/usługobiorcy nie powinni angażować się w takie aktywności, jak łaskotanie, udawane walki z dziećmi czy brutalne zabawy fizyczne.
- W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec małoletniego pracownicy/usługobiorcy są zobowiązani do wykonywania ich
z zastosowaniem niezbędnego kontaktu fizycznego z małoletnim przy udziale lub
w obecności innego pracownika.
§ 9 Zasady utrzymywania kontaktów poza Biblioteką
- Kontakt pracowników/usługobiorców z małoletnimi powinien odbywać się wyłącznie
w godzinach pracy i dotyczyć celów mieszczących się w zakresie ich obowiązków. - Zabronione jest zapraszanie małoletnich do miejsca zamieszkania pracownika, spotykania się z nimi poza godzinami pracy, utrzymywanie kontaktów z małoletnimi poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych).
- Pracownicy/usługobiorcy są zobowiązani do utrzymywania kontaktów z małoletnimi
za pośrednictwem rodzica lub opiekuna, kanałami służbowymi (e-mail, telefon służbowy). - Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli małoletni i rodzice/opiekunowie małoletnich są osobami bliskimi wobec pracownika/usługobiorcy) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych małoletnich, ich rodziców/opiekunów.
Rozdział III.
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych w Bibliotece
§ 10 Organizacja sieci w Bibliotece
1.Infrastruktura sieciowa w Bibliotece umożliwia dostęp do internetu, zarówno pracownikom, jak i małoletnim.
2.Na zajęciach dla małoletnich z użyciem internetu dzieci i młodzież mają dostęp tylko do programów przeznaczonych do zajęć. Pracownicy/usługobiorcy czuwają nad bezpieczeństwem korzystania z internetu przez małoletnich podczas zajęć.
3.Sprzęt jest regularnie sprawdzany przed zajęciami.
4.Rozwiązania organizacyjne w Bibliotece bazują na aktualnych standardach bezpieczeństwa.
§ 11 Bezpieczeństwo w sieci
Zasady korzystania z internetu i komputerów w Bibliotece określa Regulamin korzystania ze zbiorów Miejskiej i Powiatowej Biblioteki Publicznej im. Stefana Żeromskiego w Kutnie.
Rozdział IV.
Rozpoznawanie i reagowanie na symptomy krzywdzenia małoletnich
§ 12 Obowiązki pracowników/usługobiorców
1.Pracownicy/usługobiorcy w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na symptomy krzywdzenia małoletnich.
2.Pracownicy/usługobiorcy monitorują sytuację i dobrostan małoletnich, a w przypadku zauważenia zagrożenia zgłaszają ten fakt Koordynatorowi, który przekazuje te informacje Dyrektorowi.
3.W przypadku zidentyfikowania oznak krzywdzenia małoletniego Dyrektor podejmuje rozmowę z rodzicami/opiekunami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
§ 13 Kwalifikacja zagrożeń
1.Zagrożenie bezpieczeństwa małoletnich może przybierać różne formy, z wykorzystaniem różnych sposobów kontaktu i komunikowania.
2.Na potrzeby niniejszych Standardów przyjęto następującą kwalifikację zagrożenia bezpieczeństwa małoletnich:
1.popełniono przestępstwo na szkodę małoletniego (np. wykorzystanie seksualne, znęcanie się nad małoletnim);
2.doszło do innej formy krzywdzenia, niebędącej przestępstwem (np. krzyk, kary fizyczne, poniżanie);
3. doszło do zaniedbania potrzeb życiowych małoletniego (np. związanych z odżywianiem, higieną czy zdrowiem).
- Na potrzeby niniejszego dokumentu wyróżniono procedury interwencji w przypadku podejrzenia działania na szkodę małoletniego przez:
1) osoby dorosłe (pracowników, inne osoby trzecie, rodziców/opiekunów prawnych);
2) innego małoletniego.
§ 14 Zgłaszanie nieodpowiednich zachowań
- Zgłoszenie zaobserwowanego zagrożenia może dokonać każdy pracownik/usługobiorca.
- Zgłoszenia można wysyłać na adres e-mail: ochronamaloletnich@bibliokutno.pl
- Pracownik/usługobiorca przekazuje informację do Koordynatora do spraw standardów ochrony małoletnich w formie notatki służbowej, podając informacje dotyczące małoletniego i jeśli ma taką wiedzę rodzica/opiekuna wraz z opisem zaobserwowanej sytuacji.
- Koordynator przekazuje zgłoszenie Dyrektorowi, który po przeanalizowaniu sytuacji przesyła ją do odpowiednich służb (np. MOPS, policja, prokuratura, sąd rodzinny).
- Jeśli przed zgłoszeniem do Koordynatora były powzięte działania, wypełniona zostaje również karta interwencji.
- Wzór karty interwencji stanowi załącznik nr 2 do Standardów.
- Dyrektor powinien sporządzić opis sytuacji oraz plan wsparcia małoletniego.
- Plan wsparcia powinien zawierać wskazania dotyczące:
1) podjęcia przez jednostkę działań w celu zapewnienia małoletniemu bezpieczeństwa, w tym zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji;
2) wsparcia jakie jednostka zapewni małoletniemu;
3) skierowania małoletniego do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.
- Plan pomocy małoletniemu jest przedstawiany opiekunom z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.
10. Opiekunowie są poinformowani o obowiązku jednostki zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji).
11. Po poinformowaniu opiekunów – zgodnie z punktem poprzedzającym – dyrektor jednostki składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej.
12. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym.
13. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów małoletniego na piśmie.
§ 15 Zagrożenie życia i zdrowia małoletniego
- W przypadku podejrzenia, że życie małoletniego jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu należy niezwłocznie poinformować odpowiednie służby (policja, pogotowie ratunkowe), dzwoniąc pod numer 112, 997 (policja) lub 999 (pogotowie).
Poinformowania służb dokonuje pracownik/usługobiorca, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu i następnie wypełnia kartę interwencji wraz z notatką służbową.
Kartę interwencji wraz z notatką służbową pracownik/usługobiorca przekazuje niezwłocznie (maksymalnie w ciągu 3 dni) Koordynatorowi, który przedkłada ją niezwłocznie Dyrektorowi.
§ 16 Krzywdzenie małoletniego przez osobę dorosłą
- W przypadku gdy pracownikowi/usługobiorcy zgłoszono krzywdzenie małoletniego przez osobę dorosłą (rodzica/opiekuna, inne osoby trzecie), zostaje sporządzona notatka służbowa przekazana do Koordynatora, który przedkłada ją niezwłocznie Dyrektorowi.
- W przypadku zauważenia przez pracownika/usługobiorcę krzywdzenia małoletniego przez rodzica/opiekuna/dorosłego, pracownik/usługobiorca jest obowiązany podjąć próbę przerwania zaistniałej sytuacji. W przypadku braku reakcji ze strony rodzica/opiekuna/dorosłego, pracownik/usługobiorca prosi o podanie informacji dotyczących danych osobowych rodzica/opiekuna/dorosłego, celem sporządzenia notatki służbowej/karty interwencji, powołując się na Standardy. Kartę interwencji wraz z notatką służbową pracownik/usługobiorca przekazuje niezwłocznie (maksymalnie w ciągu 3 dni) Koordynatorowi, który przedkłada ją niezwłocznie Dyrektorowi..
- W przypadku, gdy zgłoszono krzywdzenie małoletniego przez pracownika/usługobiorcę, wówczas osoba ta zostaje odsunięta od pracy z małoletnimi (nie tylko pokrzywdzonym) do czasu wyjaśnienia sprawy. Dyrektor w ciągu 5 dni od wpłynięcia informacji powołuje zespół do sprawdzenia zasadności zgłoszenia, w skład którego wchodzą Koordynator, osoby przeszkolone z zakresu polityki ochrony dzieci oraz osoby z uprawnieniami pedagogicznymi bądź psychologicznymi. Zespół powinien zakończyć pracę i przedstawić jej wyniki, nie później niż 14 dni od wpłynięcia informacji.
- W przypadku potwierdzenia informacji o krzywdzeniu małoletniego, Dyrektor ma możliwość udzielenia kary porządkowej pracownikowi zgodnie z Kodeksem pracy.
W przypadku usługobiorcy Dyrektor może podjąć decyzję o rozwiązaniu umowy. - W sytuacji gdy naruszenie dobra małoletniego jest znaczne, w szczególności gdy doszło do dyskryminacji lub naruszenia godności małoletniego, należy rozważyć rozwiązanie stosunku prawnego z osobą, która dopuściła się krzywdzenia lub zarekomendować takie rozwiązanie zwierzchnikom tej osoby.
- Jeżeli osoba, która dopuściła się krzywdzenia, nie jest bezpośrednio zatrudniona przez Bibliotekę, lecz przez podmiot trzeci, wówczas należy podmiotowi trzeciemu nakazać wskazanie innej osoby celem wykonania usługi, a w razie potrzeby rozwiązać umowę
z tym podmiotem. - Wszystkie osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych powzięły informację o krzywdzeniu małoletniego lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
- W przypadku, gdy podejrzenie zagrożenia bezpieczeństwa małoletniego zgłosili rodzice/opiekunowie małoletniego, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy
o tym fakcie poinformować rodziców/opiekunów małoletniego na piśmie.
§ 17 Krzywdzenie rówieśnicze
1. W przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez innego małoletniego przebywającego w Bibliotece (np. na zajęciach grupowych, lekcjach bibliotecznych) należy zwrócić uwagę opiekunowi grupy na zaistniałą sytuację (np. nauczycielowi, osobie pod której opieką pozostają w czasie zajęć), który z racji opieki nad grupą podejmie próbę wyjaśnienia sytuacji. Pracownik Biblioteki ma obowiązek sporządzić notatkę służbową i wypełnić kartę interwencji (osobno dla osoby krzywdzonej i krzywdzącej), które niezwłocznie (maksymalnie w ciągu 3 dni) powinien przekazać Koordynatorowi, który przedkłada ją niezwłocznie Dyrektorowi.
2.W przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez innego małoletniego przebywającego w Bibliotece (np. na zajęciach grupowych z udziałem rodziców) należy zwrócić uwagę rodzicom na zaistniałą sytuację. Należy przeprowadzić rozmowę wyjaśniającą z każdym z małoletnich osobno w obecności rodziców, starając się wyjaśnić przyczyny. Pracownik Biblioteki ma obowiązek sporządzić notatkę służbową i wypełnić kartę interwencji (osobno dla osoby krzywdzonej i krzywdzącej), które niezwłocznie (maksymalnie w ciągu 3 dni) powinien przekazać Koordynatorowi, który przedkłada ją niezwłocznie Dyrektorowi.
3.W trakcie rozmów należy upewnić się, że małoletni podejrzewany o krzywdzenie innego małoletniego sam nie jest krzywdzony przez rodziców, opiekunów, innych dorosłych bądź innych małoletnich. W przypadku potwierdzenia takiej okoliczności należy podjąć interwencję także w stosunku do tego małoletniego.
4.Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest małoletni w wieku od 13 do 17 lat, a jego zachowanie stanowi czyn karalny, należy ponadto poinformować właściwy miejscowo sąd rodzinny lub policję poprzez pisemne zawiadomienie.
5.Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest małoletni powyżej 17 lat, a jego zachowanie stanowi przestępstwo, wówczas należy poinformować właściwą miejscowo jednostkę policji lub prokuratury poprzez pisemne zawiadomienie.
Rozdział V.
Monitoring stosowania standardów
§ 18 Przegląd i aktualizacja Standardów
- Koordynator jest osobą odpowiedzialną za stosowanie i monitorowanie realizacji Standardów, za reagowanie na sygnały ich naruszenia, prowadzenie rejestru zgłoszeń oraz zaproponowanie zmian w Standardach.
- Koordynator przeprowadza wśród pracowników, raz na 24 miesiące, ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów. Wzór ankiety stanowi załącznik nr 3 do Standardów.
- W ankiecie pracownicy mogą proponować zmiany Standardów oraz wskazywać naruszenia Standardów w Bibliotece.
- Dokonując monitoringu Standardów, Dyrektor może podjąć decyzję o przeprowadzenia ankiety wśród małoletnich, dotyczącej świadomości małoletnich z form pomocy realizowanych przez Bibliotekę. Wzór ankiety stanowi załącznik nr 4 do niniejszych Standardów.
- Koordynator dokonuje opracowania ankiet wypełnionych przez pracowników i małoletnich. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje Dyrektorowi.
- Dyrektor wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom/usługobiorcom, małoletnim i ich rodzicom/opiekunom nowe brzmienie Standardów.
Rozdział VI.
Przepisy końcowe
§ 19 Udostępnienie standardów.
- Standardy są dostępne dla pracowników/usługobiorców, małoletnich i ich rodziców/opiekunów.
- Standardy udostępnia się poprzez:
1) wywieszenie w widocznym miejscu w siedzibie Biblioteki i każdej filii Biblioteki;
2) zamieszczenie na stronie internetowej Biblioteki
w pełnej wersji oraz w wersji skróconej, przeznaczonej dla małoletnich.
3. Wersja skrócona Standardów stanowi załącznik nr 5 do niniejszych Standardów.
4. Standardy mogą być udostępnione poprzez przesłanie tekstu drogą elektroniczną.
Załącznik nr 1 do
Standardów Ochrony Małoletnich
w MiPBP w Kutnie
OŚWIADCZENIE O ZAPOZNANIU SIĘ ZE STANDARDAMI OCHRONY MAŁOLETNICH
w Miejskiej i Powiatowej Bibliotece Publicznej im. Stefana Żeromskiego w Kutnie
Kutno, dnia ……………...……………..
……………………………………………………………….
(imię i nazwisko pracownika)
………………………………………………………………..
(stanowisko /forma zatrudnienia)
Niniejszym oświadczam, że zapoznałam/em się ze Standardami Ochrony Małoletnich
w Miejskiej i Powiatowej Bibliotece Publicznej im. Stefana Żeromskiego w Kutnie i przyjmuję je do stosowania.
………………………………………………………
(podpis)
Załącznik nr 1a do
Standardów Ochrony Małoletnich
w MiPBP w Kutnie
_______________________
Miejscowość i data
OŚWIADCZENIE
Działając w imieniu(nazwa podmiotu) ____________________________________________________ oświadczam / oświadczamy, że:
jako podmiot realizujący Zadanie(usługę) na rzecz Miejskiej i Powiatowej Biblioteki Publicznej im. Stefana Żeromskiego w Kutnie w zakresie
…………………………………………………………………………….…………..(przedmiot zadania/usługi)
dopełniliśmy wszelkich obowiązków wynikających z art. 21 ustawy z dnia 13 maja 2016r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, w tym:
- dokonaliśmy pełnej weryfikacji osób mających uczestniczyć w realizacji Zadania/usługi, które będą miały kontakt lub będę mogły mieć kontakt z małoletnimi, w ramach realizacji Zadania/usługi, pod kontem czy figurują w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym Ministerstwa Sprawiedliwości;
- osób mających uczestniczyć w realizacji Zadania/usługi, które będą miały kontakt lub będę mogły mieć kontakt z małoletnimi, przedłożyły informację z Krajowego Rejestru Karnego/informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa/informację z rejestrów karnych państw zamieszkania lub odpowiednie oświadczenia zgodnie z art. 21 ust. 3 - 8 w/w ustawy.
Biorąc powyższe pod uwagę oświadczamy, że po dokonaniu weryfikacji takich osób w Rejestrze z dostępem ograniczonym oraz w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze, nie stwierdziliśmy, aby którakolwiek z tych osób została zarejestrowana jako sprawca przestępstwa na tle seksualnym i widniała w jednym z tych rejestrów oraz była prawomocnie skazana za przestępstwa określone w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 1939), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
Jednocześnie oświadczam/oświadczamy, że osoby które będą miały kontakt lub będę mogły mieć kontakt z małoletnimi, w ramach realizacji Zadania/usługi, zostały zapoznane z Standardami Ochrony Małoletnich w Miejskiej i Powiatowej Biblioteki Publicznej im. Stefana Żeromskiego w Kutnie dostępnymi na stronie internetowej MiPBP w Kutnie Standardy ochrony małoletnich - Portal - (bibliokutno.pl) .
Ja / My, niżej podpisany/podpisani jestem / jesteśmy świadomy / świadomi odpowiedzialności karnej wynikającej z art. 23 ust 2 ustawy z dnia 13 maja 2016r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich1.
(podpisy i pieczęcie osób uprawnionych do działania w imieniu podmiotu)
1 Kto dopuszcza do pracy lub do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem małoletnich lub z opieką nad nimi osobę bez uzyskania informacji, o której mowa w art. 21 ust. 1,lub wiedząc, że dane tej osoby są zamieszczone w Rejestrze, podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny nie niższej niż 1000 zł.
Załącznik nr 2 do
Standardów Ochrony Małoletnich
w MiPBP w Kutnie
KARTA INTERWENCJI
1. Imię i nazwisko małoletniego |
|
Podpis osoby wypełniającej
|
|
|
2. Przyczyna interwencji (forma krzywdzenia) |
|
|
||
3. Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia |
|
|
|
|
4. Opis podjętych działań, innych niż interwencja |
data |
działanie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Spotkania z rodzicami/opiekunami małoletniego |
data |
|
opis spotkania |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. Forma podjętej interwencji (zakreślić właściwe) |
zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa;
wniosek o wgląd w sytuację małoletniego/rodziny
inny rodzaj interwencji - jaki?
|
|
|
|
7. Dane dotyczące interwencji (nazwa organu, do którego zgłoszono interwencję) |
|
|
|
|
8. Wyniki interwencji: działania organów wymiaru sprawiedliwości, jeśli Biblioteka uzyskała informacje |
|
|
|
Załącznik nr 3 do
Standardów Ochrony Małoletnich
w MiPBP w Kutnie
MONITORING STANDARDÓW – ANKIETA DLA PRACOWNIKÓW
Lp. |
Odpowiedz na poniższe pytania Tak /Nie |
TAK |
NIE |
1 |
Czy wiesz, że w Miejskiej i Powiatowej Bibliotece Publicznej im. Stefana Żeromskiego w Kutnie obowiązują standardy ochrony małoletnich? |
|
|
2 |
Czy znasz treść dokumentu „Standardy Ochrony Małoletnich” w Miejskiej i Powiatowej Bibliotece Publicznej im. Stefana Żeromskiego w Kutnie? |
|
|
3 |
Czy uważasz, że potrafisz rozpoznać syndromy krzywdzenia małoletniego? |
|
|
4 |
Czy wiesz w jaki sposób zareagować na symptomy krzywdzenia małoletnich? |
|
|
5 |
Czy zaobserwowałeś naruszenie zasad określonych w Standardach oraz w pozostałych regulaminach i procedurach przez innego pracownika? |
|
|
JEŻELI ODPOWIEDZIAŁEŚ TAK NAPISZ: Jakie zasady zostały naruszone?Jakie działania podjąłeś?
|
|||
6 |
Czy masz uwagi / sugestie / przemyślenia związane z funkcjonującymi w MiPBP w Kutnie „Standardami Ochrony Małoletnich”? |
|
|
JEŻELI ODPOWIEDZIAŁEŚ TAK NAPISZ: Jakie masz jakieś sugestie lub propozycję poprawy obowiązujących standardów?
|
|||
7 |
Czy jakieś działanie związane z przyjęciem Standardów jest odbierane jako trudne lub niechętnie podchodzisz do jego realizacji z innych powodów? |
|
|
JEŻELI ODPOWIEDZIAŁEŚ TAK NAPISZ: Jakie działanie sprawia trudności w realizacji i dlaczego?
|
Załącznik nr 4 do
Standardów Ochrony Małoletnich
w MiPBP w Kutnie
MONITORING STANDARDÓW – ANKIETA DLA MAŁOLETNICH
Lp. |
Odpowiedz na poniższe pytania: |
TAK |
NIE |
1 |
Czy znasz „Standardy Ochrony Małoletnich” obowiązujące w Miejskiej i Powiatowej Bibliotece Publicznej im. Stefana Żeromskiego w Kutnie? |
|
|
2 |
Czy w sytuacji doświadczenia przemocy, krzywdy wiesz do kogo możesz się zwrócić, aby uzyskać pomoc? |
|
|
3 |
Czy znalazł się ktoś, kto pomógł Ci i udzielił pomocy?
|
|
|
4 |
Czy byłaś/eś świadkiem, gdy stosowano agresję/przemoc wobec kogoś innego? |
|
|
JEŻELI ODPOWIEDZIAŁEŚ TAK NAPISZ: Jakie zasady zostały naruszone?Jakie działania podjąłeś?
|
|||
5 |
Czy w Twojej grupie istnieje problem przemocy lub agresji?
|
|
|
6 |
Czy masz uwagi / sugestie / przemyślenia związane z funkcjonującymi w MiPBP w Kutnie „Standardami Ochrony Małoletnich”? |
|
|
JEŻELI ODPOWIEDZIAŁEŚ TAK NAPISZ: Jakie masz jakieś sugestie lub propozycję poprawy obowiązujących standardów?
|
Załącznik nr 5 do
Standardów Ochrony Małoletnich
w MiPBP w Kutnie
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
w Miejskiej i Powiatowej Bibliotece Publicznej im. Stefana Żeromskiego w Kutnie
wersja skrócona dla małoletnich
- Osoby, które kontaktują się z Tobą w Bibliotece, powinny zachowywać się grzecznie i z poszanowaniem Twoich potrzeb.
- Nikomu nie wolno Cię krzywdzić, w jakikolwiek sposób.
- Masz prawo być traktowane tak samo jak wszystkie inne dzieci. Pracownicy nie powinni nikogo faworyzować.
- Masz prawo do zadawania pytań pracownikom Biblioteki i otrzymywania na nie wyczerpujących odpowiedzi.
- Pracownikom nie wolno na Ciebie krzyczeć ani stosować wobec Ciebie przemocy.
- Masz prawo do informacji i prawo do prywatności. Pracownikom Biblioteki nie wolno przekazywać informacji o Tobie innym dorosłym ani dzieciom, z wyjątkiem Twoich rodziców lub opiekunów.
- Pracownikom nie wolno bez zgody Twojej i Twoich rodziców lub opiekunów robić Ci zdjęć, nagrywać filmów.
- Pracownikom nie wolno nawiązywać z Tobą jakichkolwiek relacji romantycznych.
- Pracownikom nie wolno proponować Ci alkoholu, papierosów ani nielegalnych substancji ani używać ich w Twojej obecności.
10. Pracownikom wolno Cię dotykać tylko za Twoją zgodą lub w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia.
11. Pracownikom nie wolno Cię bić, szturchać, popychać ani dotykać Cię w jakikolwiek inny sposób, którego nie chcesz.
12. Pracownicy mogą się z Tobą kontaktować wyłącznie w czasie pracy i w związku z ich pracą.
13. Pracownikom nie wolno zapraszać Cię do ich miejsca zamieszkania, spotykać się z Tobą poza Biblioteką ani kontaktować się z Tobą w mediach społecznościowych lub przez prywatny telefon.
14. Pracownikom nie wolno zachowywać się w Twojej obecności niewłaściwie, używać wulgarnych słów, gestów lub żartów, obrażać kogokolwiek, nawiązywać w wypowiedziach do Twojej atrakcyjności.
- Pamiętaj! Zawsze kiedy czujesz się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, ktoś robi Ci krzywdę lub zachowuje nieodpowiednio, możesz powiedzieć o tym innemu pracownikowi Biblioteki, który Cię wysłucha i pomoże! Możesz także napisać do nas na adres e-mail: ochronamaloletnich@bibliokutno.pl