Serdecznie zapraszamy na koncert zespołu KROKE, który wystąpi 09.10.2021 r. podczas Gali XII Festiwalu Szaloma Asza.
Bilety (w cenie 40 zł) dostępne w kasie Kutnowskiego Domu Kultury oraz ONLINE.
Zespół KROKE początkowo był kojarzony jedynie z muzyką klezmerską, a w swojej obecnej twórczości sięga po inspiracje do muzyki etnicznej i autorskie improwizacje. W ten sposób zespół stworzył własny, unoszący się ponad granicami i formami styl.
Występują na całym świecie z wybitnymi artystami, od Petera Gabriela, Tomasza Stańko po Nigela Kennedy’ego.
BIO ZESPOŁU:
Od początku istnienia ideą zespołu było ciągłe szukanie czegoś nowego,
także w nas samych. Chcielibyśmy – przyznają muzycy – aby nasza muzyka była
nazywana po prostu MUZYKĄ KROKE.
KROKE (w języku jidysz: Kraków) stworzyła w 1992 roku trójka przyjaciół: Tomasz Kukurba,
Jerzy Bawoł i Tomasz Lato. Jako absolwenci krakowskiej Akademii Muzycznej, ale również artyści
poszukujący, nie stronili od eksperymentów z jazzem oraz muzyką współczesną. Zespół,
początkowo kojarzony głównie z twórczością klezmerską, oscyluje obecnie wokół różnych
gatunków. Artyści czerpią inspirację z muzyki etnicznej całego świata, zawsze jednak wzbogacają
dzieła autorskimi improwizacjami. W ten sposób KROKE tworzy własny, unoszący się ponad
granicami, czasem i formami styl.
KROKE to też jeden z pierwszych zespołów, który wyszedł ze swoją muzyką do publiczności.
Muzyków można było spotkać na ulicach i w klubach krakowskiego Kazimierza, kiedyś żydowskiej
części miasta. Grali kompozycje dla jednych całkiem nieznane, w innych zaś budzące
wspomnienie świata, który dawno odszedł w zapomnienie. To właśnie tam po raz pierwszy można
było usłyszeć utwory, które w 1993 roku ukazały się na pierwszej, wydanej własnym nakładem
kasecie zespołu.
Do „Ariela”, w którym często koncertowało KROKE, zawitała któregoś dnia Kate Capshaw,
żona Stevena Spielberga, który realizował wtedy w Krakowie film Lista Schindlera. Pewnego
wieczoru na koncert zabrała męża... Reżyser szybko docenił ogromny talent KROKE i zaprosił
grupę do Jerozolimy na występ podczas uroczystości Survivors Reunion, zorganizowanej dla
ocalałych z listy Oskara Schindlera. Od tego niesamowitego momentu wszystko stało się
głębsze… Wtedy tak naprawdę zespół się narodził. Dostaliśmy od tych ludzi – niektórzy z nich byli
klezmerami – pewnego rodzaju muzyczne błogosławieństwo – wspominają dziś muzycy.
Jednak to był dopiero początek wielkiej przygody. Spielberg przesłał kasetę KROKE Peterowi
Gabrielowi, który w 1997 roku zaprosił zespół do Wielkiej Brytanii na Festiwal WOMAD.
Publiczność gorąco przyjęła zarówno sam koncert, jak i debiutancką płytę “Trio”. Spotkanie to
zaowocowało również wspólnymi nagraniami w Real World Studios. Fragmenty nagrania zostały
później wykorzystane przez Gabriela na płycie Long Walk Home stanowiącej ścieżkę dźwiękową
do filmu Rabbit – Proof Fence.
W 1997 roku ukazał się drugi album zespołu – “Eden”. Tym razem tradycyjne klezmerskie
motywy w połączeniu ze współczesną wrażliwością muzyczną zyskały nową, intensywniejszą
barwę. Od tamtej pory KROKE coraz chętniej – ale jednocześnie bez odcinania się od
tradycyjnych źródeł klezmerskich – sięgało do wzorców sefardyjskich i arabskich. Efektem tych
poszukiwań stała się płyta “The Sounds Of The Vanishing World” – nastrojowe świadectwo
ewolucji KROKE i zdolności muzyków do kreowania własnego stylu. Dowodem na słuszność
artystycznych decyzji członków zespołu było uhonorowanie KROKE prestiżową nagrodą – Preis
der Deutsche Schalplattenkritik za rok 2000.
Latem 2001 roku, podczas występów w Kornwalii, doszło do pierwszego spotkania KROKE z
Nigelem Kennedym. Artysta wykazał natychmiastową gotowość do współpracy, której
zwieńczeniem stało się wydanie wspólnej płyty “East Meets East” w 2003 roku. KROKE
otrzymało także nominację do nagrody BBC Radio 3 w kategorii „World music”, a współpraca z
Nigelem Kennedym przerodziła się w serię entuzjastycznie przyjmowanych na europejskich
festiwalach koncertów. W tamtym czasie ukazała się też kolejna autorska płyta – “Ten Pieces To
Save The World”. Ten melodyjny, klimatyczny album uplasował się na drugim miejscu
europejskiej listy World Music Charts i stanowił zwieńczenie 10 lat istnienia KROKE. W 2004 roku
zespół wydał kolejną płytę koncertową – “Quartet – Live At Home”, nagraną w studiu S-5 Radia
Kraków z udziałem krakowskiego perkusisty jazzowego Tomasza Grochota, który jeszcze przez
kilka kolejnych lat występował z zespołem.
Rok później grupa rozpoczęła współpracę z Edytą Geppert i Krzysztofem Herdzinem nad
nowym projektem, zamykającym się w albumie “Śpiewam życie”. Krążek osiągnął ostatecznie
status Złotej Płyty, a zespół koncertował równolegle w Polsce i w Niemczech z orkiestrą Sinfonia
Baltica i programem KROKE – symfonicznie w aranżacjach i pod dyrekcją Bohdana Jarmołowicza.
W 2006 roku utwór “The Secrets of The Life Tree” w wykonaniu KROKE znalazł się na ścieżce
dźwiękowej filmu Davida Lyncha “Inland Empire”, a rok później, w 15. rocznicę powstania
zespołu, KROKE wydało swój kolejny studyjny album “Seventh Trip” – energetyczną podróż po
orientalnych szlakach muzycznych. Cały kolejny rok działalności to szereg koncertów w Polsce i za
granicą oraz praca nad projektem kameralnym w aranżacji Krzysztofa Herdzina. Premiera tego
przedsięwzięcia odbyła się na Dniach Kultury Polskiej w Krakowie z towarzyszeniem orkiestry
Sinfonietta Cracovia pod dyrekcją Roberta Kabary, która nadała projektowi niepowtarzalne
brzmienie z pogranicza muzyki klasycznej i współczesnej. Kolejne odsłony projektu zabrzmiały w
w Burgos, Sankt Petersburgu, Stockholmie, Vasteras, Uppsali i wielu filharmoniach i salach
koncertowych w Polsce i za granicą z udziałem orkiestr m. in. Sinfonietta Vasteras, Orquesta
Sinfonica de Burgos, AUKSO, NOSPR w Katowicach, Elbląska Orkiestra Kameralna, Archetti,
Kaliska Orkiesrta Symfoniczna.
Rok 2009 był dla KROKE kolejnym przełomem i zwrotem na drodze artystycznej – zespół coraz
częściej występował jako trio, bez perkusji, dzięki czemu koncerty nabrały bardziej kameralnego
charakteru, a w muzyce pojawiły się dawno niesłyszane brzmienia aszkenazyjskie i bałkańskie.
Janusz Makuch, dyrektor Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie, nazwał to „powrotem do
korzeni”, a zespół udokumentował swoje poszukiwania albumem “Out of Sight”, w którym pełne
energii i czerpiące z tradycji klezmerskiej utwory współistnieją z kompozycjami z pogranicza jazzu i nastrojowymi wokalizami Tomasza Kukurby.
W roku 2010 zespół koncertował wspólnie z norweską grupą Tindra oraz z hiszpańskim
skrzypkiem Diego Galazem, wystąpił również na Polish Weekend in Southbank Centre w
Londynie u boku Nigela Kennedy’ego. W styczniu 2011 roku KROKE, Maja Sikorowska (śpiew),
Sławek Berny (instrumenty perkusyjne) nagrali wspólnie dwanaście pełnych emocji i impresji
greckich pieśni. Owocem tej pracy stała się znakomita płyta “Avra”.
Lata 2010-2012 to także współpraca koncertowa z mongolską wokalistką Urną Chahar-Tugchi,
Krzysztofem Herdzinem, a także Anną Marią Jopek, która pojawiła się na nagranym z orkiestrą
Sinfonietta Cracovia albumie zespołu pt. “Feelharmony” (uhonorowanego złotą płytą).
W roku 2014 została wydana płyta "Ten", która natychmiast otrzymała status złotej oraz była
nominowana do nagrody muzycznej Fryderyki 2015. Współpraca z Anną Marią Jopek rozwinęła
się. Artyści nagrali utwór "Psalmia", który ukazał się na wspomnianym albumie. Wspólnie
koncertują ze swoim projektem zarówno w Polsce jak i za granicą.
Rok później powstał niecodzienny projekt. "Kabaret Śmierci” to efekt współpracy z polskim
reżyserem Andrzejem Celińskim przy jego projekcie traktującym o protagonistach kultury i
rozrywki w nazistowskich obozach koncentracyjnych. Jednakże nie jest to album ze ścieżką
dźwiękową. Zespół przepisał muzykę w nowej aranżacji, dodał nowe utwory i nagrał całość
jeszcze raz tworząc tym samym refleksyjną suitę.
Rok 2016 zaowocował dwoma wydawnictwami - reedycją płyty "Ten" (album poszerzony o dwa
utwory - kolędy "Mizerna Cicha" i "Z narodzenia Pana" ) oraz specjalnym świątecznym Boksem.
Rok 2017 to przede wszystkim obchody 25-lecia istnienia zespołu, a także premiera nowego
albumu "Traveller", który ukazał się w marcu. Jak mówią muzycy: Kroke od 25-ciu lat jest
podróżnikiem, który nie tylko czerpie radość z wypraw, ale również wyciąga z nich naukę dla siebie i stara się nią dzielić z innymi. Zapraszamy więc do podróżowania po ćwierćwiecznym
doświadczeniu muzycznych przestrzeni KROKE słuchając naszej nowej płyty "Traveller".
Z okazji celebracji 25-lecia ukazał się dwupłytowy album „25 The Best Of” z najważniejszymi
utworami z całego okresu działalności zespołu. Natomiast nakładem wydawnictwa Świat Książki
została wydana także bogato ilustrowana książka ze zdjęciami archiwalnymi Kroke i rozmowami z
artystami – „Poza Dźwiękami“ autorstwa Joanny Laprus-Mikulskiej.
We wrześniu 2019 roku ukazała się nowej płyta zespołu „Rejwach”, zawierająca utwory
skomponowane na potrzeby spektaklu teatralnego o tym samym tytule, będącego sceniczną
interpretacją książki Mikołaja Grynberga. Premiera przedstawienia w reżyserii Andrzeja
Krakowskiego odbyła się w październiku 2018 roku w Teatrze Żydowskim w Warszawie.
Klezmerzy przede wszystkim improwizowali. Improwizacja w muzyce KROKE
pojawia się od początku i jest do dziś jej najważniejszym elementem. Nasza
improwizacja to pewnego rodzaju portal, przez który światy naszych dusz wędrują
prosto do tych, którzy chcą te światy poznawać – wyjaśniają muzycy.