Szalom Asz - Panel Dyskusyjny
Wczoraj o godz.18.00 w Miejskiej i Powiatowej Bibliotece Publicznej w Kutnie w ramach XI Festiwalu Szaloma Asza miał miejsce panel z udziałem dr Moniki Szabłowskiej-Zaremby (Katolicki Uniwersytet Lubelski) i dr Agnieszki Żółkiewskiej (Żydowski Instytut Historyczny), a także prof. Daniela Kalinowskiego (Akademia Pomorska w Słupsku), który był moderatorem tego spotkania. Tematem wiodącym panelu była książka „Szalom Asz na łamach prasy” wydana przez kutnowską bibliotekę. W pierwszym wystąpieniu „Z Kutna w świat i z powrotem” prof. Daniel Kalinowski przybliżył postać Szaloma Asza, początki jego drogi pisarskiej, która miała miejsce właśnie w Kutnie. Wspomniał także wszystkie miejsca, w których żył i tworzył pisarz, a także przedstawił postacie literatów, których czytał i którymi inspirował się Szalom Asz. Wśród nich nie mogło zabraknąć Icchoka Lejba Pereca. Na swej drodze w Polsce spotkał również S.Witkiewicza i S.Żeromskiego. Dr Agnieszka Żółkiewska z kolei, w wykładzie „W kręgu literatury i prasy żydowskiej” uzmysłowiła zebranym jak potężnymi mediami była przedwojenna prasa. Tylko w Warszawie, wychodziło ok 150 tytułów, silnie kształtując poglądy żydowskich czytelników. Dlatego pisma z tamtego okresu są doskonałym źródłem historii Żydów w Polsce. Jak się okazuje, Szalom Asz był prawdziwym celebrytą prasy żydowskiej. Odnotowywano w niej ukazanie się każdej nowej książki, każdą ważną wypowiedź pisarza. Gdy pojawiał się w Warszawie, był natychmiast oblegany przez pisarzy przeprowadzających wywiady z nim. W prasie popularne były jego liczne karykatury. Był ceniony ale i atakowany. Wobec najważniejszych spraw społecznych i polityki starał się być neutralny ale wciąż musiał konfrontować się ze zwolennikami syjonistycznej koncepcji odnowy państwa Izrael, a także ze zwolennikami twórczości w języku hebrajskim. Unikał jakichkolwiek deklaracji na temat gdzie jest jego prawdziwa ojczyzna, dyplomatycznie odpowiadając, że jest nią każde miejsce gdzie przebywają Żydzi. Początkowo był przeciwny tworzeniu na terenie Palestyny nowego państwa Izrael, jednak z biegiem czasu, obserwując rosnący niemiecki nacjonalizm, zaczął skłaniać się do tej idei. Nigdy jednak nie popierał stosowania przemocy w osiągnięciu tego celu podkreślając semickie korzenie narodu arabskiego. Mało tego, Asz atakował Żydów, którzy w celach handlowych osiedlali się na tamtych terenach przejmując gaje pomarańczowe tylko dla zysku, nazywając ich Pomarańczowymi Żydami. Przeciwnicy i krytycy Asza zarzucali mu ponadto ekumeniczną postawę wobec chrześcijaństwa, a także tworzenie w języku Iidysz, który uznawano w pewnym sensie za żargon. Dla pisarza jednak świat literatury Iidysz był celem i sensem jego twórczości. Ze względu na swoją popularność i na swoje dość rewolucyjne poglądy często bywał bohaterem sądów literackich, jakie były modne przed wojną. Uczestniczyli w nich zwolennicy jak i przeciwnicy danego pisarza, a także specjaliści od literatury. Na temat twórczości Szaloma Asza wypowiadał się również Isaac Bashevis Singer krytykując język Iidysz i samego pisarza nazywając go „wieśniakiem i stosującym patos prowincjusza”. Podsumowując dyskusję dr Agnieszka Żółkiewska oceniła artykuły publicystyczne Szaloma Asza za odważne i wciąż aktualne, zwłaszcza wobec nieustannie trwającego dialogu polsko-żydowskiego. Do dyskusji włączyli się również słuchacze, którzy po spotkaniu licznie zgromadzili się po autografy na podarowanych od biblioteki książkach. Następna
Pdf Drukuj
Powrót
Wypowiedz się
|
|